Arbetsplan
Bakgrund
En kväll var jag på middag med en person som satt i
utbildningsförvaltningen i en kranskommun till Göteborg. Enligt personen är
kommunpengar bortkastade i frågan att investera dem i iPads till skolor.
Argumenten var att det inte finns någon klart riktmedel eller system för att
integrera iPads i skolorna. Detta väckte frågan om det faktiskt finns skolor
som lyckats att anpassa tekniken till lektionerna, och hur går de till väga?
Lärare och elever har alla olika uppfattningar kring
investeringar av iPads i skolmiljön. Jag är nyfiken hur väl investeringarna ger
avkastning, det vill säga, högre betyg eller ökad kunskapsförståelse. I mitt
arbete vill jag även ta reda på hur aktivt skolorna och lärarna arbetar för att
integrera tekniken med undervisningen.
Syfte och problemformulering
Syftet med arbetet är att undersöka hur skolorna i
Storgöteborg med iPads, arbetar för att integrera tekniken med undervisningen
och vilken effekt läsplattorna har gett, både bland elever och lärare. I detta
arbete skall man sedan kunna urskilja ett svar kring vad läsplattor ger för utfall
i skolmiljön bland elever och lärare.
Genomförande
Undersökningen kommer ske bland sammanlagt fyra skolor. Två
gymnasieskolor och två lågstadieskolor. En bred åldersgrupp kommer ge ett
bättre perspektiv på hur iPad används i skolundervisningen.
Mina två huvudfrågor genom arbetet är:
Vilka nya arbetssätt tillämpas/finns med iPad, samt vilka
begränsningar har dem i arbetet?
Vilken effekt har tekniken haft på eleverna?
Jag kommer besöka gymnasieskolorna och lågstadieskolorna och
genomföra intervjuer med lärare och elever. Intervjuerna baseras på mina två
huvudfrågor, där tillfaller även ett antal underfrågor. På besök hos
gymnasieskolorna ska jag intervjua elever samt lärare – hos lågstadieskolorna
kommer intervjuer endast ske med lärare, eftersom frågorna kan vara
svåruppfattade bland yngre barn. Hos minst en gymnasieskola och en
lågstadieskola ska jag aktivt studera undervisningen med iPad under ett
lektionstillfälle. Informationen kommer sedan analyseras och utmynna med
reflektioner vad som är fördelar med iPad och var den brister i lärandet, samt
egna tankar kring hur man skapar ett fungerande inlärande. Genom att intervjua
elever och lärare får man två olika perspektiv på hur iPad används i skolan och
omständigheterna kring läsplattan.
Frågeställningarna baseras på material från liknande
undersökningar jag tagit del av.
”Utvärdering av Ipad-satsning i Stockholms stad – Jan
Hyllén”
Arbets- och tidsplan
V.41 Skolorna i arbetet ska vara kartlagda.
V.42 Besök hos skolor
V.43 Besök hos skolor
V.44 Besök hos skolor
V.45 Sammanställning av material och analys med egna
reflektioner.