måndag 2 december 2013

v.49 update

Fortsätter arbete igenom materialet från föregående vecka.

måndag 25 november 2013

v.48 update

Har studerat ett forskningsområdet: Minnnet och sinnena - detta är kopplat till iPads. Genom att använda fler sinnen, så visar forskning att barn lär sig mer i skolan. Via iPad kan man använda: hörsel, känsel, visuella sinnen, rörelser ...

måndag 11 november 2013

Update v.46

1.0 utkastet är klart.

Bakgrund, syfte & frågeställning, delar av innehållsförteckningen, metod & material samt påbörjat resultatet. 

Har gjort klart alla intervjuer, vilka ligger i en annan fil men ska in i utkastet ( så resultatet är mer genomarbetat än vad som hittills finns i version 1.0 utkast)



måndag 4 november 2013

Update v.45

Arbetar vidare med mitt material och jämför med en tidigare studie inom arbetet. (Den studien försöker identifiera nya arbetssätt med iPads i skolan.) - Vilket jag också fick ta del av på skolbesöket.

Upptäckte på mitt besök att studenter från Lärarhögskolan har knappt fått nån utbildning kring iPads, dess funktioner eller arbetssätt. Kan vara en intressant aspekt att ta med...??

fredag 25 oktober 2013

Första besöket

Idag har jag besökt lilla Vällsjöskolan i Härryda kommun. Det var ett mycket givande. Från 08.00 till 13.30 var jag hos en 3:a. De hade haft iPad i skolundervisningen från förskolan upp till tredje klass. Jag gjorde observationer underlektionerna, intervjuade två lärare samt två elever. Gick även runt och o småpratade med elever under observationen. Kunde identifiera nya arbetssätt och fick svar på de flesta av mina frågor - det gäller både frågorna som var anpassade till elever samt lärare.

tisdag 22 oktober 2013

Statusläge

Första besöket kommer göras hos Vällsjö skola. En mindre skola där föreskoleklassen - och upp till 3orna använder iPad. Där ska jag jämföra förskolan- upp till 3an-  med en tidigare studie från Stockholm Stad. Besöket kommer ske på fredag 25/10.

tisdag 8 oktober 2013

Update v.41

Arbetet kommer avgränsas och två fallstudier kommer göras vid två lågstadieskolor. Det kan bli en mellanstadieskola istället för en av lågstadieskolorna. Huvudfrågeställningarna kommer fortsätta vara de samma. Har följt mitt schema v.41 och kartlagt två skolor med iPads. En skola är kontaktad och väntar på besked ang. mitt besök.